לחם מחמצת-הכי בריא שיש!

הדגנים (חיטה, כוסמין, שיפון) הם זרעים המכילים חומצה שנקראת חומצה פיטית.
חומצה זו מעכבת ספיגה של מינרלים חיוניים לגוף שלנו.
(אגב גם באגוזים יש את החומצה הזו ולכן רצוי להשרות אגוזים לפני האכילה,
כתבתי פוסט נפרד על אגוזים וזמני השרייה, חפשו אותו באתר)

ברגע שאנחנו מתפיחים בצק בן אם על ידי שמרים מתורבתים ובין אם על ידי מחמצת שיאור
זה מנטרל חלק מהותי מחומצה זו וכך משפר את ספיגת המינרלים.

ולכן זו כבר סיבה למה כדאי להעדיף לאכול לחם מחמצת- תרוויחו יותר ערכים תזונתיים
אגב ספיגת ערכיים תזונתיים בצורה טובה, היא קריטית לתפקוד תקין של מערכת העיכול.

במחקר נוסף שנעשה על בני אדם (Maioli et al 2008) נמצא שבאנשים סכרתיים או טרום סכרתיים, אכילת לחם מחמצת הביאה לרמת גלוקוז נמוכה יותר לאחר הארוחה, בהשוואה לאכילת לחם שהותפח עם שמרים.
גם כמות האינסולין שהופרשה בעקבות אכילת לחם מחמצת, בשעות שלאחר הארוחה, הייתה נמוכה יותר בהשוואה לכמות האינסולין שהופרשה לאחר אכילת לחם שמרים. סכרת נובעת מחשיפה לרמות אינסולין גבוהות,
כך שאכילת לחם שאור מקטינה את הסיכון להתפתחות סכרת ומאיטה את החמרת המחלה.

עוד משהו מפתיע ומדהים זה שמתברר שהתפחת בצק באמצעות מחמצת טבעית גורמת לפירוק חלקי של הגלוטן (Rizzello et al 2007). כלומר אכילה של לחמי מחמצת, תקטין משמעותית את הסיכון לפתח רגישות לגלוטן שכל כך נפוצה בשנים האחרונות. למעשה בהחלט יתכן שרגישות לגלוטן בחברה המערבית החלה בעקבות התפתחה של לחם באמצעות שמרים תעשייתים. אי אפשר לומר שלחם מחמצת בטוח לחולי ציליאק, אבל ללא ספק הוא יצמצם את התופעה של רגישות לגלוטן.

כדי לשמור על טריות, אני מקפיאה את הלחמים ומוציאה כל פעם את הכמות שאני רוצה לאכול.
אחד הטיפים שאני אוהבת לתת שעוזרים לעיכול תקין של הלחם,
זה לשים את הלחם בצנים ואז הלחם הופך אבקתי בפה ומתעכל טוב יותר.