סוגי קטניות בריאות – היתרונות של צריכת קטניות

סוגי קטניות בריאות – היתרונות של צריכת קטניות

 

קטניות הן חלק חשוב מהתפריט שלנו.
לא רק שהן טעימות ויש מבחר תבשילים וצורות בהן ניתן להכין קטניות, הן גם חגיגה של בריאות.
ובכתבה הבאה נסביר על סוגים שונים של קניות בריאות ולמה
כדאי מאוד לשלב קטניות בתפריט שלנו והאמת שזה גם די פשוט כאשר יש לנו מתכונים נהדרים כמו חומוס, ק‘יצרי, מג‘דרה ואחרים.
אז בואו ננסה להבין מה כל כך טוב בקטניות ומדוע הן חשובות כל כך לתפריט שלנו.

 

מה יש בקטניות?

 

סיבים תזונתיים – הקטניות הן מקור נפלא לסיבים תזונתיים מסיסים ולא מסיסים. סיבים תזונתיים הם סוכרים לא עמילניים;
הם אינם מפורקים בקיבה על ידי אנזימי העיכול
, אך עוברים פירוק חלקי במעי הגס. אבל מה הם בעצם תורמים לנו?
ובכן הסיבים המסיסים מזרזים את תהליך התרוקנות המעיים,
דבר אשר מקל במקרים של עצירות. יש להם נטייה לספוח נוזלים ולהתנפח בקיבה וכך גם להאט את קצב חילוף החומרים בקיבה.
תכונה זו יוצרת תחושת שובע לאורך זמן. הסיבים הבלתי מסיסים משפרים את כל תפקוד מערכת העיכול, מקלים על טחורים,
יש להם ערך קלורי נמוך (טוב לדיאטה) ובשילוב הסיבים המסיסים הם מורידים את רמת הגלוקוז בדם, דבר חשוב לחולי סכרת.

 

קטניות עשירות בברזל – קטניות הן מקור מעולה לברזל, וויטמינים ומינרלים חיוניים לגוף כמו אשלגן, מגנזיום, אבץ וסידן.
בעזרת הקטניות ניתן להילחם בתופעות של חוסר ברזל (דבר הגורם לעייפות, חוסר ריכוז ואפילו דיכאון)
וגם להזין את הגוף בחומצה פולית וכל המינרלים החיוניים. למשל בחצי כוס שעועית יש 3.2 מ“ג ברזל,
ולא רק בשעועית, גם באפונה, חומוס ועדשים יש שפע של ברזל.
אותן הקטניות שהוזכרו הן גם עשירות מאוד בסידן.
נשים בהיריון המודאגות ממחסור בחומצה פולית יכולות למצוא במנת קטניות את רוב התצרוכת היומית הדרושה.

 

נוגדות חמצון – לנוגדי חמצון ישנה חשיבות רבה. בגוף מתרחשות באופן טבעי תגובות חמצון אשר מייצרות רדיקלים חופשיים
ואלו מתחילים תגובת שרשרת אשר פוגעת בתאי הגוף. נוגדי החמצון מסייעים לבלום את אותה תגובת שרשרת מזיקה
ומיוחסות להן תכונות של מניעת סרטן ומחלות לב. הקטניות הן מקור מעולה לאנטי אוקסידנטים.

קטניות בריאות
קטניות בריאות

ישנם סוגים שונים של קטניות, להלן כמה מהן:

חומוס – גרגירי החומוס הם פופולריים מאוד בישראל ובמטבח המזרח תיכוני, בעיקר בזכות הפלאפל והחומוס.
החומוס דל בפחמימות ועשיר בחומצה פולית וסיבים תזונתיים.
מלבד החומוס והפלאפל ניתן להוסיף אותם לחמין וגם להכין תבשילים שונים, כולל תבשילים בסגנון הודי.

 

עדשים שחורות – עדשים שחורות הן בעלות ערך קלורי נמוך מצד אחד, אך מצד שני הן עשירות בחלבון וסיבים תזונתיים.
ניתן להשתמש בעדשים שחורות לצורך הכנת מרקים, ממרחים ובתור תוספת לשדרוג סלטים.

 

שעועית שחורה – שעועית שחורה היא טעימה מאוד ויש לה שפע של יתרונות בריאותיים.
היא עשירה בברזל, מגנזיום ואשלגן, דבר חשוב לבריאות הלב.
בכוס שעועית שחורה תוכלו למצור קרוב ל 90% מצריכת הברזל היומית והיא תגן עליכם מאנמיה.
יש בה אומגה 3 אשר מאפשר לאזן את רמות הכולסטרול הרע.
כמו כן שעועית שחורה היא מקור מעולה לחלבון צמחי והיא מומלצת מאוד לצמחונים.

 

אפונה ירוקה – אפונה ירוקה מאופיינת בערך קלורי נמוך לצד כמות גדולה של חלבונים, סיבים תזונתיים ועוד מינרלים חשובים.
יש בה פוליפנול אשר נחשב למסייע במניעת סרטן הקיבה.
הרכיבים האנטי דלקתיים שלה מסייעים במניעת מחלות לב, אלצהיימר, דלקות פרקים,
קנדידה והיא אפילו עוזרת במניעת קמטים וויסות רמות הסוכר בדם.

 

לסיכום
צריכת קטניות חשובה לבריאות הגוף.
אנחנו ב"זול בריא" מציעים לכם מגוון סוגי קטניות בריאות .

כתוב/כתבי תגובה